sunnuntai 24. lokakuuta 2010

Logopedia – minkälaista sen opiskelu on?


Hieman ehkä hävettää. Julkaisen nimittäin nyt postauksen, jonka olisi pitänyt ilmestyä melkein vuosi sitten. Sen alku on luotu tekstiarkistoon 9.10.2009. Mutta nyt, vihdoin ja viimein, seuraa jatkoa logopediapostaussarjalle! Ensimmäinen osa löytyy täältä ja toinen osa täältä. Kuvat weheartit:stä, toivottavasti pistävät ajattelemaan.

 

z213364700_large 

Kerron nyt mietteistäni siitä, minkälaista logopedian opiskelu on Turun yliopistossa. Muissa yliopistoissa fiilis ja opiskelu ovat todennäköisesti erilaisia, joten nämä pohdinnat eivät ole yleistettävissä. Etukäteisvaroitus: postaus on pitkä.

 

 b217220378_large 

Logopedian opiskelu on yhdellä sanalla kuvailtuna tietenkin mielenkiintoista.”Oman jutun”  opiskelu tietenkin yleensä on. Mikäli on kiinnostunut erilaisista syndroomista (autismi, cp-vammaisuus, kuulovammaisuus, kielihäiriö, afasia jne.), niiden kuntouttamisesta ja yleisesti ihmisen kyvystä, halusta ja taidosta kommunikoida on logopedia juuri oikea ala. Ja jos pitää “valmiiksi” tehdystä lukujärjestyksestä on logopedia myös hyvä ala, sillä meillä sivuaineet on valittu valmiiksi. Vapaavalintaisuutta löytyy myös ainakin vähän, mä oon esim. jättänyt tiettyjä kursseja pois kun en ole jaksanut niitä vielä käydä ja ottanut kivempia tilalle.

 

tumblr_l5m8ovAjcg1qbkqu5o1_500_large  

1. & 2. vuoden opiskelu on Turussa hyvin luentopainotteista. Luennoilla on läsnäolopakko ja tenttikysymykset koskevat lähinnä luentoja (tenttikirjat tukevat näitä). Luentosalien penkkejä tulee siis kulutettua ahkerasti.  Ensimmäisenä vuonna keskitytään pääasiallisesti kaikkeen normaaliin, myöhemmin mukaan astuvat erilaiset kommunikoinnin häiriöt. 2. vuonna hoidetaan kaksi terapiaa, artikulaatioasiakas ja lastenneurologinen (yleensä kielihäiriöinen) asiakas. 3-4. vuonna terapioidaan vielä aikuisneurologinen, äänihäiriöinen sekä vapaavalintainen asiakas. Mua kiinnostaisi tällä hetkellä autistisen lapsen terapian pitäminen.


nobody7_large

 

Nyt kolmantena vuonna luentoja on ekoja vuosia vähemmän ja itseopiskelua enemmän. On oppimispäiväkirjoja, esseitä, harjoitusaineita, tenttiin lukemista, powerpointesitysten tekoa jne. Tässä vaiheessa myös valitaan kandi- ja graduaihe. Itse valitsin viitotun puheen, koska olen ykkösvuodesta asti ollut järjettömän kiinnostunut AAC-menetelmistä. Omaa sydäntään saa siis kuunnella, saa tutkia ainakin melkein sitä mikä itseä kiinnostaa. Loppuina opiskeluvuosina itseopiskelun määrä luultavasti vain kasvaa, mutta niistä minulla ei ole vielä kokemusta. Opiskelu on kuitenkin koko ajan hyvin tiivistä, opiskeltavaa on paljon. Englanninkielistä tenttikirjallisuutta on jonkin verran, mutta sen lukemiseen tottuu. Mäkin totuin, vaikka reputin enkun kirjallisen kurssin ensimmäisellä yrittämällä!

 

pink4_large

Fiilis opiskelusta on koko ajan mulla on ollut mieleinen. Vuosikurssit on Turussa pienet (10 ihmistä), joten kaikkiin tutustuu väkisinkin. Meidän ainejärjestö (vähän pitää itsekehua) järjestää paljon kaikkea ohjelmaa, johon ei välttämättä kuulu alkoholin käyttö (josta mä en itse edes pidä). Jos jätetään henkilökohtaiset kemiat pois laskuista on opettajiin helppo pitää yhteyttä, koska kaikki tuntee kaikki nimeltä. Opiskelu on kivaa.


tumblr_l3u6qnGP1W1qaruu6o1_500_large 

Siinäpä se, nyt ei tule enää muuta mieleen. Kysykää, jos jokin jäi vielä auki! Tulossa on vielä (toivottavasti vähän nopeammalla tahdilla kuin tämä) postaus siitä, mitä logopedian opiskelu tietää tulevaisuudessa. Eli vähän ammattinäkymiä.

27 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jei! Itse eksyin blogiisi nimenomaan etsiessäni kokemuksia logopediaa opiskelevilta, ja petyin vähän kun kolmatta logopedia-osaa ei sitten löytynytkään. :) Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Miten nuo terapiat hoituvat? Onko niissä mukana opiskelijan lisäksi myös ihan oikea puheterapeutti? Ja jos on, onko sen opiskelijan osa enemmän seurata sivusta vai osallistua aktiivisesti?

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Terapioissa opiskelija itse suunnittelee ja toteuttaa terapian, ohjaajan avustuksella. Ohjaajana toimii aina laillistettu puheterapeutti. Ohjaajan osa on kuitenkin ohjata eikä hän osallistu terapian pitämiseen muuten kuin sivusta seuraamalla. Eikä ohjaaja ole joka kerta katsomassa vierestä, vaan noin 3 kertaa 15:sta terapiakerrasta. Eli opiskelija on asiakkaalle se terapeutti, ohjaaja on sivustaseuraaja ja neuvonantaja :)

Anonyymi kirjoitti...

Kiva, kun vihdoin tuli tuo kolmas osa! Olen kuullut huhua, että logopedian pääsykoekirjat olisivat vaihtumassa. Tiedätkö siitä mitään? :)

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Mä luin tolleen jostain keskustelupalstalta, mut sen tarkempaa tietoa mulla ei ole. Voisinkin tiistaina kysellä josko proffa suostuisi avaamaan sanaisen arkkunsa ja paljastamaan pitääkö huhu paikkaansa ;)

Anonyymi kirjoitti...

Olipa mukava lukea postaus logopediasta, kun tosiaan uravalintoja mietiskelen. :)

Mielenkiinnolla odotan neljättä osaa, kun kiinnostaa millaista puheterapeutin työ käytännössä on.

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Tiedän siitä käytännössä aika vähän, mutta kerron sen mitä tiedän/luulen tietäväni sekä vähän omia suunnitelmia :)

Anonyymi kirjoitti...

Olisi tosi kiva, jos voisit sitä kirja-asiaa tiedustella siltä proffalta. :) Kerrohan sitten, että miten kävi.

joz kirjoitti...

no nyt stalkkasin tätä sun blogia sit :D aika sattuma että tälleen törmää tuleviin kollegoihin, luulis että jossain opiskelun parissa :D mut tosi kiva! :)

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Toivottavasti muistan huomenna!

joz: Jos joskus järkätään yhteistyötä Helsingin&Turun logopedien välillä nii me voidaan hoitaa se tätä kautta :D

Roosa kirjoitti...

Ei proffa valitettavasti voinut paljastaa pitääkö huhu pääsykoekirjojen vaihtumisesta paikkaansa :/

tipitii kirjoitti...

Logopedia kuulostaa kyllä älyttömän mielenkiintoiselta alalta. Jotenkin olen saanut alasta aivan erilaisen kuvan, ihan kiva siis saada vähän parempaa tietoa aiheesta ;)

Roosa kirjoitti...

tipitii: Ihan uteliasuudesta: minkälaisen kuvan? ;)

Anonyymi kirjoitti...

Onko logopedian opiskelijoilla muuten kovin yleistä lähteä vaihtoon ulkomaille?

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: En nyt sanoisi että yleistä, aika harva loppupeleissä on lähtenyt ainakin Turussa. Itse tiedän kolme :) Mutta on siis mahdollista.

Anonyymi kirjoitti...

Jee, tää oli kiva postaus. Itsekkin siis päädyin tätä blogia lukemaan nimenomaan aikaisempien logopdeiajuttujen kautta :D

Sofia kirjoitti...

Olin odottanut tätä postausta. :) Yllättävän hankalaa löytää monipuolisesti tietoa logopedian opiskelusta.
Olin kuvitellut, että sivuaineet saa valita itse. (Valmiista lukujärjestyksestäkään en tiennyt.) Mitä pakollisia sivuaineita on ja missä suhteessa niitä sitten opiskellaan?
Millainen on toisen vaiheen haastattelu Turussa? Onko siinä vain yksi haastattelija?

Roosa kirjoitti...

Sofia: Sivuaineita saa toki opiskella muitakin, mitä logopedian opintoihin (vähän lääketiedettä, psykaa, kielitiedettä ja fonetiikkaa) kuuluu. Jos vaikka haluaa opiskella jotain kieltä niin se tottakai onnistuu. Lääketiedettä on about 7 kurssia, psykaa 5 kurssia ja fonetiikkaa&kielitiedettä viitisen kurssia. Psykologiasta suoritetaan noin perusopintojen verran opintopisteitä.

Tässä postauksessa on vähän tietoa suullisesta kokeesta, kysele jos tulee jotain tarkempaa mieleen :) Meillä oli tilanteessa mukana 2 haastattelijaa ja 1 peiliseinän takana tarkkailemassa.

http://ondees.blogspot.com/2009/11/logopedia-miten-sita-paasee.html

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Sulla on ihana blogi. Kerro vähän lisää siitä artikulaatioterapiaharjoittelusta! Mulla on edessä ens syksynä ja se niin jännittää jo :D tunsitko olevasi valmis? Mulla on ihan hirveesti ideoita terapiaan, mutten tiedä mitkä niistä on järkeviä ja innostuuko se lapsi edes... Auttaako ohjaaja edes ihan vähän?

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Heippa! Toivottavasti löydät tänne vielä :) Muistan itsekin kuinka mielettömän pelottavaa, jännittävää ja stressaavaa ensimmäisen terapian pitäminen oli. Mahanpohjassa kutkutti joka kerta. Kaikki meni kuitenkin loppujenlopuksi ihan hyvin, vaikka välillä puolet terapiasta meni siihen kun lapsi mökötti pöydän alla. Jutut, mistä lapset innostuvat on niin lapsikohtaisia ettei sitä oikeastaan voikaan etukäteen tietää mistä lapsi pitää. Ideoita on hyvä olla paljon, jotta jos jokin ei lasta innosta voi siirtyä seuraavaan. Ainakin ensimmäiset terapiakerrat menevät ihan vain tutustumiseen. Ja ohjaajan kuuluu auttaa juuri niin paljon kuin kukin kokee apua tarvitsevansa. En tiedä muista kuin Turun yliopiston harjoitteluista, mutta meillä ohjaajalta uskaltaa kyllä aina kysyä apua. Etukäteisjännittäminen kuuluu asiaan, mä jännitän terapiakertoja ja vanhemmille soittamista edelleen vaikka "jo" kaksi terapiaa takana ja kolmas aloitettuna :)

Missä yliopistossa opiskelet? Olet ilmeisesti ensimmäisen vuosikurssin opiskelija? Ainakin meillä Turussa oli 2. vuonna syksyllä "artikulaatiokurssi" ja sen jälkeen pidettiin itse terapia. Kurssilta sai paljon hyviä vinkkejä :) Jos tahdot voit laittaa lisäkysymyksiä myös s-postiin (ondees@suomi24.fi) :)

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Ekaks pakko kehua kuinka kivaa ku kirjotit postauksia logopediasta :) hienoa! ja nää autto myös muakin.

Itse oon nyt tänä vuonna hakemassa lukeen logopediaa juuri Turun yliopistoon. Pääsykoelukemiset käynnissä, ja tässä vaiheessa turhauttaa. IFA on kamalaa luettavaa, en vaan saa siitä mitään irti. Logopedia on monen vuoden takainen unelma ja se on todella sitä, mitä haluan opiskella. Kuitenkin pelkään etten tule edes koskaan pääsemään sisään tai mitään..

Kun luin täältä, että pääsit toisella kerralla sisään niin mitä teit välivuoden aikana? :) Kun itse hain lukemaan myöskin viittomakielen tulkiksi AMK:hon.. Luuletko, että olisi järkevä opiskella siellä vuosi ennen kun hakee logopediaan uudelleen? :) vai mitä suosittelet?

KIITOS vielä :)

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Heippa, toivottavasti lyödät vielä vastaukseni täältä :D Muistan itsekin kuinka IFA tökki, kaikki ne miljoonat ja miljoona turhilta tuntuvat yksityiskohdat.. Mutta kyllä ne siitä, aina sitä joka lukukerralla jotain jää päähän :)

Mun välivuosi oli itseasiassa aika turha.. Luin 11op erityispedagogiikka avoimessa (ei ollut yhtään mun juttu), kävin töissä hyvin satunnaisesti (eli en kerryttänyt säästöjä) ja sitten vaan luin. En ollut välivuoden keväällä oikeastaan töissä enkä koulussa ollenkaan vaan keskityin lukemiseen. Viittomakielentulkin opinnot kuulostaa hyvältä varavaihtoehdolta :) Oon ite innostunut nyt kandinteon myötä viittomista ihan sikana, joten kannustan niiden opiskelua kyllä :D Jos nyt pitäisi päättää niin ehkä menisin välivuotena ite lukemaan psykan perusopinnot avoimeen yliopistoon + tekisin töitä enemmän. Psykat kun saa suoraan hyväksiluettua :) Tosin saan mä varmaan noi erkkaopinnotkin vapaavalittaviin opintoihin, mutta psykasta olisi ollut enempi hyötyä :)

Tsemppiä luku-urakkaan, se fiilis kun näkee oman nimensä siellä sisäänpäässeiden listalla on unohtumaton :) You can do it!

Anonyymi kirjoitti...

Sulla on ihana ja ihanan hyödyllinen blogi :)

Vietän välivuotta ja ajattelin kysyä vinkkejä mitä kannattaisi lukea avoimessa yliopistossa silmällä pitäen nimenomaan ekaa logopedian opiskeluvuotta. Eli osaatko yhtään sanoa mitä avoimen kursseja voisi käydä niin että eka opiskeluvuosi olisi kevyempi?

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Heippa, ja kiitokset! Enää en pyöritä tätä blogia, mutta moni logopediaa pohtiva on näyttävästi hyötynyt näistä pikkupostauksista joten en sulje blogia sitten siksi :) Mä suosittelisin psykologian perusopintoja ainakin, niitä on ekana vuonna logopedialla paljon. Voi myös käydä muita alaa suht läheltä liippaavia juttuja (esim. erityispeda, fonetiikka) ja liittää ne sitten vapaasti valittaviin 15 opintopisteeseen :) Mutta jos mun nyt pitäisi valita, mitä lukisin välivuotena niin psykaa se olisi.

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Osaisitko suositella mitä kirjoja kannattaa ostaa omaksi? Onko joku kirja jatkuvasti käytössä tai muuten vaan tosi hyödyllinen?

T. ekavuotinen

Anonyymi kirjoitti...

Hei! oon vasta lukion ekalla mutta haaveilen opiskelevani logopediaa tulevaisuudessa. siksi kysyn että mitä aineita pitää lukiossa lukea jotta logopedia ois mahollista? :)

Roosa kirjoitti...

Anonyymi: Minkään yksittäisen aineen lukematta jättäminen ei vie mahdollisuutta opiskella logopediaa :) Suosittelisin, että lukisit ainakin psykologiaa, äidinkieltä ja mahdollisesti jos kiinnostaa/viitsii niin pitkää matikkaa. Pitkästä matikasta kun saa hyvin pääsykoepisteitä. Katso täältä:

http://www.utu.fi/sivustot/hae/hakeminen/Valintaopas/ --> kohta Yhteiskuntatieteet --> sivu 179

miten yo-tuloksista saa pisteitä. Mä luin itse matikan kyllä lyhyenä, eikä matikkaa oikeastaan tarvitse kun pääsee sisälle opiskelemaan. Terveystietoakin suosittelen muuten, ja ihmisen biologia -kurssia. Ja ruotsia sen verran että pääsee virkamiesruotsin kutssista läpi, ja englantia jotta vieraskielisten oppikirjojen läpikahlaaminen olisi helpompaa :) Olipas paljon suosituksia, mutta ei mitään kiveen hakattuja. Sisäänpääsyyn vaikuttaa kuitenkin loppupeleissä lukion arvosanoja enemmän se, miten hyvin hallitset pääsykoekirjat :)

Toivottavasti en sekoittanut sinua lisää tällä sekavalla vastauksella, kysy ihmeessä lisää jos haluat :D

Anonyymi kirjoitti...

Tiiätkös tämän hetken pääsykokeista/tai entä silloin kun itse hait, onko se kuinka nippelitietokisa..? Tarviiko osata kaikki esim. kemialliset reaktiot lihaksen supistuessa.. tai sitten kuinka joku on tutkinut puhetta vuonna 355eaa..?

t. Tämän kevään Turkuun hakija

Ps. kiva lukea sun blokia ja etenkin näitä logopediajuttuja :)